همان طور که همه می دانیم، هر روز گسترش بیش تری در زمینه اینترنت حاصل می شود، به همین دلیل نیاز به دیتاسنتر هم بیش تر شده و کمپانی های بزرگ اینترنتی و شرکت های بزرگ کامپیوتری ترغیب به ساخت دیتاسنتر خواهند شد. جالب است بدانید در ساخت دیتاسنتر اساسی ترین مسئله امنیت ساختمانی آن است، اما زیبایی طرح معماری آن هم مهم بوده و سازندها اهمیت زیادی برای آن قائل هستند.
در این مقاله قصد داریم به موضوع پاک بودن از نظر زیست محیطی بزرگترین دیتاسنترها جهان بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,بزرگترین دیتاسنترهای جهان,زیبا و پاک,

1. دیتاسنتر پکن دیجیتال در چین

Digital Beijing, Pechino, Cina

این دیتاسنتر بهترین دیتاسنترهای جهان است که قبل از شروع بازی های المپیک در سال 2008 ساخته شده است. طراحی این دیتاسنتر توسط استودیوی معماری به نام پی ژی انجام گرفت. دیتاسنتر پکن هم اکنون در حال اجرا بوده و همچنین مدیریت مسائل فنی و تکنیکی بازی های المپیک هم در آن صورت گرفته است. این دیتاسنتر قدرت پردازش اطلاعات بالایی داشته و علاوه بر این طراحی آن هم بسیار زیبا می باشد.
اگر تصاویری از این ساختمان دیده باشید، ترک ها و شکاف هایی روی این ساختمان مشاهده می شود که با نور پر شده و روشن است، همچنین زیبایی خاصی به ساختمان بخشیده است، این ترک ها طراحی بارکد را تشبیه کرده اند.
ایده طراحی و ساخت این دیتاسنتر《المپیک سبز》بوده است و به همین دلیل لامپ های استفاده شده در آن مصرفی حدود 60 درصد لامپ های معمولی دارد. نکته مهم دیگر درباره نوع ساختمان این دیتاسنتر می باشد، دیوارهای آن از عبور حرارت جلوگیری کرده و سبب می شوند انرژی گرمایشی و سرمایشی موجود در ساختمان از بین نرود. جالب است بدانید بعد از اتمام بازی های المپیک در سال 2008 این ساختمان به موزه فناوری های مدرن تبدیل شده است.

 

۱۰ دیتاسنتر بزرگ,بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,بزرگترین دیتاسنترهای جهان,

2. دیتاسنتر اپل در ایالات متحده

Data center di Apple a Maiden, in North Carolina, Stati Uniti

شرکت اپل همیشه مدعی بوده که به دنبال کاهش انرژی و همین طور کاهش اثرات منفی زیست محیطی در شرکت و ادارات خود بوده است. بر طبق گزارش ها در سال 2013 تمامی دیتاسنترهای شرکت اپل و همین طور اداره های آن، توسط انرژی های تجدید پذیر فعالیت می کنند. این شرکت هم اکنون به دنبال روشی جدید است تا بتواند از انرژی بی نیاز شده و به خودکفایی برسد. جالب است بدانید اطراف این دیتاسنتر تا حدود چهارصد هزار متر مربع از پنل های خورشیدی پوشیده شده و همین پنل ها قادر هستند سالیانه چیزی حدود 42 میلیون کیلو وات انرژی اکتریکی ایجاد کنند. این مقدار انرژی تولید شده توسط پنل ها برای 60 درصد از نیاز دیتاسنتر اپل کافی بوده و مابقی نیاز آن توسط نیروگاه های نزدیک ساختمان آن تامیین می شود.

 

زیبا و پاک,۱۰ دیتاسنتر بزرگ,بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,

3. دیتاسنتر سیتی گراپ در آلمان

Data center di Citigroup a Francoforte, in Germania

در سال 2008 زمانی که دیتاسنتر سیتی گراپ افتتاح گردید، در واقع سبزترین دیتاسنتر دنیا بود و به همین اسم معروف شد. این دیتاسنتر نخسین ساختمان آلمان است، که به کسب گواهی بین المللی LEED موفق گردید. این عبارت به این معنا است که ساختمان دیتاسنتر سیتی گراپ به طور کامل و صد در صدی انرژی های لازم خود را از آب، هوا و نور دریافت می کند، این امر در حالی است که محیط بسیار سالمی را برای کارکنان خود محیا کرده و همچنین تاثیرات منفی زیست محیطی خود را به کم ترین حالت ممکن رسانده است.
با وجود این ها دیتاسنتر سیتی گراپ دارای طراحی زیبا و خاصی است و دیوارهای این ساختمان از چمن پوشیده و علاوه بر زیبایی خاصی که به ساختمان بخشیده، محیطی مناسب برای استراحت کارکنان هم فراهم کرده است.

 

بزرگترین دیتاسنترهای جهان,زیبا و پاک,۱۰ دیتاسنتر بزرگ,

4. دیتاسنتر تله هاوس در لندن

Data Center Telehouse West a Londra, in Inghilterra

شاید برای شما جالب باشد که فعالیت اصلی این دیتاسنتر، اجاره ظرفیت های سرور خود به شرکت های دیگر می باشد. دیتاسنتر Telehouse به دلیل امنیت بالا اطلاعات، اعتماد بسیاری را به دست آورده است و شهرت جهانی یافته اما علت وجود این دیتاسنتر در مقاله ما نحوه استفاده از انرژی در این دیتاسنتر می باشد که او را به بهترین دیتاسنتر دنیا مبدل کرده است.
در اطراف تله هاوس هیچگونه نیروگاه خورشیدی یا بادی مشاهده نمی شود. مدیران این دیتاسنتر با انتقال انرژی از نیروگاه های خورشیدی دیگری به ساختمان خود همیشه توانسته اند تمامی انرژی مورد نیاز خود را توسط انرژی های تجدید شده به دست بیاورند. هم اکنون تمامی نیازهای این دیتاسنتر از نیروگاه های خورشیدی و بادی تامیین می شود.

 

بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,بزرگترین دیتاسنترهای جهان,زیبا و پاک,

5. دیتاسنتر تلفونیکا در اسپانیا

Data center di Telefonica ad Alcala de Henares, in Spagna

این دیتاسنتر در زمینی که به وسعت 8 زمین فوتبال ساخته شده است و در حال حاضر بزرگ ترین شرکت ارتباطی اسپانیا می باشد. این دیتاسنتر بزرگ برای خدمات کاربران کشورهای اسپانیا، آلمان و انگلیس فراهم شده است. سرورهای دیتاسنتر تلفونیکا به اجاره شرکت های دیگر داده می شود. جالب است بدانید این دیتاسنتر بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا و همچنین در رتبه بندی بزرگ ترین دیتاسنترهای دنیا رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

۱۰ دیتاسنتر بزرگ,بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,بزرگترین دیتاسنترهای جهان,

6. دیتاسنتر ebay در ایالات متحده

Data center di ebay a Phoenix, in Arizona

دین نیلسون مدیر ارشد این دیتاسنتر می گوید: اگر بتوانیم این جا باشیم، یعنی همه جا می توانیم باشیم. او بعد از تصمیم برای ساخت این دیتاسنتر در صحرای آریزونا این متن را گفت و جالب است بدانید او ریسک بزرگی کرد و اقدام به ساخت یک دیتاسنتر که نیاز به سرما دارد، در یکی از گرم ترین نقاط آمریکا کرد. سرورهای این دیتاسنتر باید در دمای بین 18 تا 26 درجه زیر صفر فعالیت کنند، ولی مدیران تصمیم گرفتند همان فعالیت ها را در دمای حدود 46 درجه بالای صفر انجام دهند. آن ها روش جدیدی را اختراع کردند که به وسیله آب حرارت کاهش می یابد. این روش به این شکل عمل می کند که ابتدا تجهیزاتی را در ظرف های بزرگی قرار داده و همان ظرف ها می توانند دمای اطراف آن تجهیزات را توسط آب خنک کنند.
این روش سبب بهره وری حدود 95 درصد از انرژی شده و تقریبا انرژی که برای فعالیت تجهیزات به کار می رود، برای خنک شدن همان تجهیزات کفایت می کند.

 

زیبا و پاک,۱۰ دیتاسنتر بزرگ,بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,

7. دیتاسنتر گوگل در فنلاند

Data center Google ad Hamina, in Finlandia

همان طور که می دانید گوگل از نظر حجم دیتا در رتبه اول شرکت های کامپیوتری می باشد. دیتاسنترهای گوگل از بهترین دیتاسنترهای جهان است که تقریبا در تمامی نقاط دنیا وجود داشته و از استانداردهای سبز پیروی می کنند، اما دیتاسنتر هامینا در فنلاند دارای ویژگی های خاصی می باشند.
جالب است بدانید سرورهای آن در ساختمانی که معمار معروف فنلاندی آن آلوار آلتو است و قبل از آن کارخانه کاغذ سازی بود قرار گرفت. گوگل برای خرید این ساختمان و همچنین تغییر کاربری آن هزینه های زیادی پرداخت کرده و به عبارتی رکورد زده است، به این دلیل که چیزی حدود دو برابر هزینه های دیگر دیتاسنترها برای این ساختمان مصرف شده.

 

بزرگترین دیتاسنترهای جهان,زیبا و پاک,۱۰ دیتاسنتر بزرگ,

 8. دیتاسنتر ورن گلوبال در ایسلند

Data center di Verne Global a Reykjavik, in Islanda

شرکت بسیار بزرگ خودرو سازی بی ام دبلیو از این دیتاسنتر به عنوان مرکز تحقیقاتی تئوری و همچنین عملی خود استفاده می کند. در این ساختمان توسط ابرکامپیوترها ایرودینامیک خودروهای درحال ساخت محاسبه شده و همین طور تست تصادف هم انجام می گیرد.
ابررایانه ها از آلمان انتقال یافته به ایسلند و در این مراکز قرار گرفته است. نکته مهم درباره این ساختمان این است که از انرژی برق آبی و گرمای زمین استفاده می کند. جالب است بدانید این دیتاسنتر هیچگونه آلودگی محیط زیستی نداشته و حتی می تواند به شرک های دیگر هم برق بفروشد.

 

بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,بزرگترین دیتاسنترهای جهان,زیبا و پاک,

9. دیتاسنتر هیولت پکارد در انگلیس

Data Center di Hewlett-Packard a Billingham, in Inghilterra

در شمال انگستان آب و هوای بادخیر وجود دارد و به این دیتاسنتر این امکان را می دهد که در هر فصلی از سال اصلا نیازی به تهویه هوا نداشته باشد و بتواند در هزینه های خود 40 درصد صرفه جویی کند. بادها با عبور از فن های بسیار بزرگ به داخل ساختمان رفته و دمای تجهیزات را تا 24 درجه پایین می آورند. این توربین ها میزان کربن تولیدی را کاهش داده و به صورت تمام وقت کار می کنند. نکته جالب این است که در ساختمان های این دیتاسنتر از دیوارهای سفید رنگ استفاده شده تا در زمان تاریکی برای روشن شدن فضا انرژی کم تری استفاده شود.

 

۱۰ دیتاسنتر بزرگ,بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا,بزرگترین دیتاسنترهای جهان,

10. دیتاسنتر IBM در ایالات متحده

Data center di IBM a Syracuse, negli Stati Uniti

این دیتاسنتر در فضای دانشگاه نیویورک واقع شده است. مدیران ساخت این دیتاسنتر فقط با یک شرط برای ساخت آن راضی شدند و آن شرط هم این بود که طراحان آن بتوانند ساختمانی را بسازند که در 50 درصد انرژی ها صرفه جویی کند. دیتاسنتر تکمیل شده در سال 2009 برای دانشجویان فرصتی فراهم ساخت تا بتوانند از نزدیک با جزئیات آی تی آشنا شوند. جالب است بدانید این دیتاسنتر از انرژی تولیدی گاز در 12 میکروتوربین برق استفاده کرده و خود قادر به تولید این انرژی می باشد و نکته مهم این است که همانند بعضی از دیتاسنترهای دیگر تا 60 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *