یک مرکز داده معمولی به عنوان بخشی از یک ساختمان، خود یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌های اختصاص داده شده به سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌های ذخیره‌سازی، سیستم‌های مخابراتی و سایر اجزای مرتبط تعریف می‌شود. با توجه به دیجیتالی شدن صنایع و عملیات فناوری اطلاعات، که برای تداوم کسب و کار حیاتی تر و حیاتی تر می شود، مراکز داده برای سازمان ها جزء بسیار حیاتی تر شده اند. این عملکرد آنقدر حیاتی است که همه مراکز داده معمولاً به مؤلفه ها و زیرساخت های پشتیبان مجهز می شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ وقفه ای در عملکرد یک مرکز دادهایجاد نخواهد شد . این اتاق‌ها همیشه به منبع تغذیه نیاز دارند، معمولاً با یک پلان A و پلان B برای منبع تغذیه و گاهی اوقات حتی پلان C، با تعویض خودکار منبع در صورت قطعی و سایر کلیدها برای اطمینان از تداوم عملکرد منبع تغذیه ارائه می‌شوند.

 

اعتقاد بر این است که برای راه اندازی یک مرکز داده بزرگ به دید صنعتی، به برقی نیاز است که می تواند کل نیاز یک شهر کوچک را تامین کند. فقط می توان تصور کرد که چه مقدار انرژی در سراسر جهان برای تامین انرژی تمام مراکز داده اطراف مصرف می شود!

 

مصرف انرژی مرکز داده حاضر مصرف برق معمولی مربوط به راه اندازی یک مرکز داده می تواند بین چند کیلووات برای چند رک سرور تا چندین ده مگاوات برای مراکز داده بزرگتر به سبک صنعتی باشد. وابستگی این مراکز داده به منبع تغذیه آنقدر زیاد است که این یکی از هزینه های عملیاتی قابل توجه برای راه اندازی هر مرکز داده است و می تواند تا 10 درصد هزینه کلی عملیات را افزایش دهد. طبق آمارهای گردآوری شده تا سال 2016 نشان می دهد که در حالی که کل مصرف برق توسط تمام مراکز داده در سراسر جهان حدود 328 میلیارد کیلووات ساعت بوده ، تا سال 2016 به 416 تراوات ساعت افزایش یافته است، که این میزان تقریباً 40 درصد بیشتر از مصرف برق در کل بریتانیا است. این اعداد فقط با گذشت سالها در حال افزایش هستند. مصرف برق توسط مراکز داده به دلیل دو فعالیت است که به طور همزمان انجام می شود:

انرژی مورد نیاز برای راه اندازی منظم تجهیزات

انرژی مورد نیاز برای خنک کردن آنها

تأثیر بر محیط زیست – نگرانی های انتشار کربن

به لطف مصرف برق مراکز داده، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تقریباً 2 درصد از کل انتشار کربن جهانی را به خود اختصاص داده اند و بیش از 14 درصد سهم آن از مراکز داده به تنهایی است.

تحقیقات 18 ماهه توسط کارشناسان مؤسسه بیکر دانشگاه رایس برای سیاست عمومی و مؤسسه پویایی اطلاعات پایدار و کاربردی در سنگاپور، حتی تا حدی پیش‌بینی شد که با توجه به اهمیت رشد فزاینده مراکز داده و تقاضا برای نیرو. با افزایش روزافزون، انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به مراکز داده در واقع تا سال 2020 بیش از سه برابر خواهد شد. نیاز به انرژی های تجدیدپذیر در مراکز داده در حالی که به خوبی شناخته شده است که با توجه به اعتراضات جهانی در مورد اثر گلخانه ای و ردپای کربن و با توجه به اینکه قیمت برق شبکه فقط به سمت بالا افزایش می یابد و هیچ نشانه ای از هیچ گونه تغییری در آینده نزدیک وجود ندارد، منبع حیاتی برای هر مرکز داده ای است که بدون مشکل کار کند. ، زمان آن رسیده است که به منابع انرژی تجدیدپذیر به عنوان یک گزینه جایگزین برای این مراکز داده نگاه کنیم. با تقاضای برق شبکه برای تامین انرژی خانه ها، یک مرکز داده پایدار، در درازمدت، تنها با انتخاب دقیق محل راه اندازی می تواند راه اندازی شود، به طوری که فرد بتواند از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند یک پنل خورشیدی یا استفاده کند. منبع انرژی آسیاب بادی با تمرکز بر منابع انرژی تجدیدپذیر، جهان بار دیگر به انرژی سبز به عنوان مقرون به صرفه ترین نگاه می کند. امروزه متداول ترین منابع انرژی تجدید پذیر مورد استفاده قرار می گیرد: انرژی خورشیدی: نیروی تولید شده با استفاده از گرما و نور خورشید و تبدیل آنها به منابع انرژی جایگزین که می تواند برای تامین انرژی تاسیسات مختلف مورد استفاده قرار گیرد، انرژی خورشیدی نامیده می شود. معمولاً از سلول های فتوولتائیک برای جذب و تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی استفاده می شود. یکی از طبیعی ترین منابعی که به وفور به دست می آید و به وفور در دسترس است، امروزه با تاکید بر بهره وری انرژی و افزایش سرعت گلخانه ها، به یکی از منابع اصلی تامین انرژی مورد نیاز تبدیل شده است. نیروی باد: یکی دیگر از پاک ترین منابع انرژی، نیروی باد با استفاده از توربین های بادی برای چرخاندن توربین های ژنراتور برای تولید برق تولید می شود. این انرژی در مقایسه با انرژی خورشیدی کمی محبوب تر است، اما برای چرخاندن توربین ها به فضاهای بزرگی از مناطق باز نیاز دارد که در آن نیروی باد زیادی وجود دارد. این منبع هر روز بهتر از سوزاندن سوخت های فسیلی برای تولید برق است. با امکان راه اندازی مزارع در زمین و همچنین در دریا، امکانات فراوان است.


مزایای استفاده از منابع انرژی جایگزین برای مراکز داده

 

با افزایش مستمر نیاز به برق و افزایش همزمان هزینه برای به دست آوردن انرژی از شبکه برق معمولی، سوئیچ مراکز داده به منابع انرژی جایگزین برای مراکز داده بیهوده است. در کنار مزایای اضافی؛ بعضی از این ها در پایین لیست شده اند: این منابع انرژی سازگار با محیط زیست هستند به طور کلی هزینه بسیار پایدار در مقایسه با نوسانات شدید برق تولید شده از طریق سوخت های فسیلی. قدرت غیر آلاینده: با تمرکز بر محیط زیست که هر روز قوی تر می شود، این یک افتخار خوب برای این مراکز هزینه برای مشاغل است. با افزایش اعتبار تولید، به کاهش سایر ردپاهای کربن نیز کمک کنید دارای هزینه سرمایه گذاری اولیه است، اما هزینه عملیاتی پس از آن ناچیز است حفظ محیط زیست از طریق مسئولیت اجتماعی شرکت با توجه به تقاضا برای محیطی سبزتر و هزینه های روزافزون ادامه فعالیت یک کسب و کار با استفاده از شبکه های برق معمولی، زمان آن فرا رسیده است که مراکز داده، یکی از بزرگترین مقصران مصرف انرژی در سراسر جهان، به محیط زیست و جامعه بازگردانند. و به انرژی سبز تبدیل شوید. شرکت هایی مانند Iron Mountain وجود دارند که در حال حاضر اولین گام ها را به سمت این ابتکار برداشته اند، و به اهمیت انرژی سبز پی برده اند و مزرعه بادی رینگر هیل را برای کمک به این امر خریداری کرده اند. آنها نه تنها از نظر اجتماعی مسئول بودند، بلکه این مرحله همچنین به آنها اجازه داد تا هزینه برق خود را برای مدت زمان نسبتاً طولانی نیز قفل کنند. با توجه به افزایش نیاز به مراکز داده، زمان آن رسیده است که استفاده از انرژی خورشیدی را نیز برای نیازهای انرژی آنها افزایش دهیم.


 


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *